dennuus1 schreef:Persoonlijk blijf ik het waardeloos vinden, een handbak met een schakelrobot, niet alleen bij VW maar bij alle merken die dit leveren.
Vind ik ook... Ik snap wel dat het goedkoper is en plaatsbesparend. Een koppelomvormer heeft al snel veel impact op het verbruik van zo'n klein stadswagentje voor de Europese markt en een dubbelkoppeling blijkt vaak nog duur...
De Fiat 500 krijg je hier ook met een Dualogic maar in Amerika moeten ze die zooi niet verkopen (daar zit er een echte automaat in).
dennuus1 schreef:Zover ik weet heeft hij geen sportstand.
Heb er een foto van gemaakt, die kan ik wel even posten als je dat wil.
Lijkt me ook een fout in de software (of misschien wordt de software gedeeld met DSG-modellen, waar wel een sportmode is?)
dennuus1 schreef:Het bonken met in de achteruit zetten is makkelijk te verklaren; achteruit heeft geen synchromeshringen.
Inderdaad, het is echt zoals stilletjes vooruitrijden in sommige manuele auto's en hem al in achteruit zetten.
Hij doet het niet elke keer, maar de vorige keer speelde iemand met de pook (tussen neutraal en achteruit) en op 10 keer heeft hij 2 keer gebonkt en geen meter bewogen...
dennuus1 schreef:Wat ook kan, is dat je koppelingsplaat toch al aardig versleten is, waardoor de boel niet meer helemaal ontkoppeld word. Aangezien je ook zegt dat hij stinkt, kan het best zijn dat hij behoorlijk aan het slippen is.
Had ik moeten zeggen: ongeveer 4.000 km. Koppeling werkt prima (hoewel het moeilijker te testen is in deze auto) volgens mij, maar in achteruit stinkt dat ding verschrikkelijk...
In achteruit slipt hij denk ik sowieso, want hij beweegt pas als je aardig wat gas geeft (1.500 toeren).
Bij vooruit merk je dat hij zo snel mogelijk gekoppeld wil zijn.
TwitNour schreef:En toch gewoon grof geld vragen voor zo’n “automaat” Up... vind het maar raar dat ze dat do hebben gedaan.
Die was - denk ik - niet zo veel duurder dan de standaard vijfbak.
In mijn geval had ik nu eenmaal geen keuze... Moest héél snel een klein autootje hebben voor A-naar-B-rijden.
Alles behalve de move met 60 pk en ASG in allerlei kleuren was 4 maand wachten...
Ik wist dat het het een automaat met 1 koppeling was, en dat er niet veel goeds over te vertellen valt, maar Fiat heeft het ook al jaren, dus dacht dat het wel ging meevallen. Blijkt dat de ASG nog een stuk slechter is dan de zooi van Fiat.
Maar het is niet alsof je er niet mee kan leven, het is gewoon niet zo goed. :p
dennuus1 schreef:Klopt.. Maar dit is veel goedkoper dan een echte automaatbak, en de meeste consumenten hebben geen idee of ze een echte automaat kopen, of een schakelbak met robot..
Inderdaad. Ik vind dat het belangrijk is dat mensen weten dat het niet echt een traditionele automaat is.
Na hiermee gereden te hebben weet je nog lang niet hoe het is om een degelijke automaat te rijden.
TwitNour schreef:Hpe zit dat met de Toyota Ayho bijvoorbeeld? Zelfde verhaal?
Maar dan heb je bijvoorbeeld wel de Smart (en Twingo) met een dubbelkoppelingautomaat voor een vergelijkbare prijs... Én achterwielaandrijving (of toch op de Twingo). Ik kan me niet uitspreken over die wagens, maar de transmissie moet toch stukke beter zijn?...