Pagina 1 van 2
Veilig krikpunt ?
Geplaatst: wo 03 apr 2013, 16:34
door aut5MIIsport60
Heb even een spiegel onder de Mii gelegd om de krikpunten te zoeken, maar waar (bij welk cijfer op foto) kan ik het veiligst
een niet originele krik plaatsen ?
Hier ,voor het achterwiel :
En achter voorwiel:
Alvast bedankt voor het voorkomen van onnodige schade

Re: Veilig krikpunt ?
Geplaatst: wo 03 apr 2013, 16:42
door Autheo
Op jouw foto's zijn 3 en 5 bij de verdikking in de balk de originele plaatsen, waar de 'boordkrik' geplaatst moet worden. Ik veronderstel dat een niet originele krik daar ook geplaatst kan worden. Voorwaarde is wel, dat de krik goed verticaal onder het punt moet blijven, dus met het opkrikken niet schuin gaat staan.
Of de andere punten ook geschikt zijn zou ik niet weten.
Re: Veilig krikpunt ?
Geplaatst: wo 03 apr 2013, 17:40
door JuP !
Zit er in de Up! zulkse VW krik?
Die valt om de rand tussen 2 en 3, en tussen 4 en 5. Let wel.....dit zijn kwalitatief uiterst teleurstellende onbetrouwbare krikken.
Re: Veilig krikpunt ?
Geplaatst: wo 03 apr 2013, 18:01
door Miisport1
zou 1 2 4 pakken.is vlak en geen rand.
de randen willen nog wel eens ombuigen vooral bij dat soort krikken toyota heeft ze ook en bij mij zijn de randen ook krom geworden.
beter een vlakke krik gebruiken.meer draagvermogen per 1cm oppervlakte.zie het als ik loop met hoge hakken op parket of met platte zolen.
ik heb zelf een krik van een renault met een klosje hout er tussen voor nood langs de weg voor de mii.
in de schuur gebruik ik een garage krik voor de winter ,zomer wielen wissel.
Re: Veilig krikpunt ?
Geplaatst: wo 03 apr 2013, 18:03
door Patrick-Brand
Ik weet het niet zeker hoor, maar stond hier niet iets over in de gebruikershandleiding? Was er niet een krikpunt die zichtbaar was als je je portier open doet.. Weet niet zeker hoor.
Re: Veilig krikpunt ?
Geplaatst: wo 03 apr 2013, 18:19
door aut5MIIsport60
Bedankt tot zover, thuis heb ik zo'n zware garagekrik staan, maar voor onderweg wil ik een handiger formaat op vakantie met volle bepakking.
Ik heb ook nog een ongebruikte Renault-krik met plat bovenstuk of dacht aan deze kriks:
http://www.halfords.nl/shop/Auto-onderh ... oud/109681 (zou op die rand passen)
http://www.halfords.nl/shop/Auto-onderh ... oud/109680 (handzamer ,wel met plankje)
Re: Veilig krikpunt ?
Geplaatst: wo 03 apr 2013, 18:35
door TV_UP!
Het kan aan mij liggen maar er staan driehoekjes op de zijkant die aangeven waar het krikpunt zich bevindt. (was bij mij polo 6n2 wel teminste)
Re: Veilig krikpunt ?
Geplaatst: wo 03 apr 2013, 18:51
door Miisport1
http://www.autoinspectie.nl/content/use ... s_wiel.JPG
zo iets alleen ik heb het dan in een originel plastic koffer die in het wiel past en een net ander type.
Re: Veilig krikpunt ?
Geplaatst: wo 03 apr 2013, 20:24
door aut5MIIsport60
Ik heb een ongebruikte zgan thuiskomer (VAG) gekocht voor slechts E25,- ,heb er enkel geen krik bij.
Als ik nu een niet originele krik aanschaf wil ik wel weten waar op welke plek dat veilig ondergezet kan worden.
Bij mijn vorige wagens was dat gewoon vooraan en achteraan de dorpel.
Re: Veilig krikpunt ?
Geplaatst: wo 03 apr 2013, 20:29
door henri
Een garagekrik met een rubberpad gaat uitstekend onder een Up op plaats 5:
Als je krik voldoende hoog komt, kun je voor- en achterwiel gelijktijdig demonteren met de krik op punt 3. Doe dit voor je eigen veiligheid alleen met degelijk materiaal!!! Anders punt 3 gebruiken voor het demonteren van je achterwiel.
Re: Veilig krikpunt ?
Geplaatst: wo 03 apr 2013, 20:49
door Psycho_Mantis
Niet krikken op punt 3
Mijn krik schoot tussen het metaal door met schade tot gevolg
Zou hem iets naar rechts pakken
Re: Veilig krikpunt ?
Geplaatst: wo 03 apr 2013, 21:31
door oubaasje
Hebben jullie geen instructieboekje gekregen toen je up (of citigo of Mii) afgeleverd werd?
Zie blz 231 en 252 (Up uitgave 31.08.2012)
Re: Veilig krikpunt ?
Geplaatst: wo 03 apr 2013, 22:19
door henri
De jeugd van tegenwoordig weet niet meer wat een instructieboekje is

Re: Veilig krikpunt ?
Geplaatst: wo 03 apr 2013, 22:42
door aut5MIIsport60
In instructieboekjes staat over het algemeen ; "voorzichtig, ga liever naar de dealer voor elk wissewasje".
Zie bijvoorbeeld zekeringen, staat niet in dat heilige boekje.
Komt wel goed met de krik, leg immers ook dat reservewiel onder de dorpel voor het geval dat de krik wankelt.
Later fdeze maand foto's van de wegen waarover ik ga rijden, dan snappen jullie mijn bezorgdheid

Re: Veilig krikpunt ?
Geplaatst: do 04 apr 2013, 10:40
door Miisport1
aut5MIIsport60 schreef:In instructieboekjes staat over het algemeen ; "voorzichtig, ga liever naar de dealer voor elk wissewasje".
Zie bijvoorbeeld zekeringen, staat niet in dat heilige boekje.
Komt wel goed met de krik, leg immers ook dat reservewiel onder de dorpel voor het geval dat de krik wankelt.
Later fdeze maand foto's van de wegen waarover ik ga rijden, dan snappen jullie mijn bezorgdheid

Dat heb ik ook zit regelmatig in luxemburg.duitsland tegen polen aan. Op allerlei grevel wegen naar boven en beneden.op de meest rare tijden.sochtends snachts verlicht onverlicht.dus ik heb gewoon mijn zomer wiel of winterwiel bij mij. Ik heb geen zin om 800 km terug op een thuiskomer te doen.
Re: Veilig krikpunt ?
Geplaatst: vr 05 apr 2013, 08:33
door Toine
Als je je auto wast zie je de driehoekjes aan de zijkant en dan op de verdikking van de balk daar moet je zijn, die wiebelkrikken zijn niet echt betrouwbaar, ik heb deze voor een euro of 20,- maar om met deze nu de hele tijd mee rond te rijden is weer een ander verhaal....
http://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f ... rik#p19534
Re: Veilig krikpunt ?
Geplaatst: vr 05 apr 2013, 11:00
door henri
Met de originele wiebelkrik is het vooral belangrijk om eerst de wielbouten een fractie los te draaien alvorens op te krikken. Doe je dit niet,dan is de kans al serieus aanwezig dat je auto van de krik aflazert; vooral als de wielbouten belachelijk vastgedraaid zijn door een garage/bandenboer/dealer.
Ook moet je donders goed in de gaten houden dat de voet van de krik geheel vlak op de grond staat voor maximale stabiliteit voor zover dat mogelijk is met de wiebelkrik.
Re: Veilig krikpunt ?
Geplaatst: vr 05 apr 2013, 11:06
door erikvank
henri schreef:Met de originele wiebelkrik is het vooral belangrijk om eerst de wielbouten een fractie los te draaien alvorens op te krikken. Doe je dit niet,dan is de kans al serieus aanwezig dat je auto van de krik aflazert; vooral als de wielbouten belachelijk vastgedraaid zijn door een garage/bandenboer/dealer.
Ook moet je donders goed in de gaten houden dat de voet van de krik geheel vlak op de grond staat voor maximale stabiliteit voor zover dat mogelijk is met de wiebelkrik.
Die bouten alvast een stukje losdraaien doe ik ook als ik mijn hydraulische garagekrik gebruik. Op zijn wielen staat zo'n auto altijd steviger en dat is als je kracht gaat zetten toch prettiger.
Re: Veilig krikpunt ?
Geplaatst: vr 05 apr 2013, 11:45
door henri
Klopt als een bus, Erik. Doe ik ook altijd.
Re: Veilig krikpunt ?
Geplaatst: zo 14 apr 2013, 12:01
door aut5MIIsport60
Even een update over m'n (onterechte) lekke bandenangst tijdens vakantie en het dubbel uitlaatsierstuk zit er ook nog onder
Na 1600 km door Dui/O/Ho (prima snelwegen) en nu al zo'n 700 km door Roemenie nog geen reserveband of spuitbus nodig gehad.
De Mii stuurt geweldig om alle gaten/putdeksels heen en een eventueel mislukte uitwijkmanouvre (vanwege tegenligger)en dus wel door een gat vangen de banden icm schokdempers prima op. Nog geen enkele trilling in het stuur. Overigens zijn enkel de straten in steden zeer slecht, de buitenwegen zijn gewoon goed.
Wel wat gedoe met in- en uitstappen met zo'n 3-deurtje.
