Tja, wat voor beleid ze precies voeren bij Garmin/Navigon is mij een raadsel. Waarschijnlijk dat Garmin de opgekochte Navigon nog duidelijk als B merk wil positioneren, want bij de kaartupdates maken ze onderscheid. Heb voor m'n oude campertje een Garmin Dezl met lifetime kaartupdates. Daar gisteren ook een kaartupdate geïnstalleerd, en die is al verder: daar is bijvoorbeeld de nieuwe situatie van knooppunt Badhoevedorp al wel helemaal in verwerkt, hoewel ook nog niet de situatie bij Muiden. Ben benieuwd of hier nog forumleden zijn met een Garmin, i.p.v. de Navigon, en of `daarin bij Q3 dan wel de nieuwe situatie bij Badhoevedorp is verwerkt. Toch vreemd, dat een navigatiefirma niet voor alle modellen dan gelijk een goede kaartupdate kan realiseren. Maar waarschijnlijk spelen daarbij commerciële belangen een grotere rol dan klantvriendelijkheid... Door de slechte service prijzen ze zich dan de markt uit, en zal er niet veel meer van overblijven. Want, zoals uit het verhaal van Twitnour blijkt, zal een keuze voor navigatie dan steeds eerder richting smartphone gaan.TwitNour schreef:Als je het mij vraagt is het het geld niet waard. Software mag van mij best wat kosten, maar als het niet up to date is, dan mag je er ak geen geld voor vragen mijns insziens. Daarnaast geven ze de kaarten dus ook nog een ‘nieuwe naam’ als ik het zo goed begrijp van Autheo. Nee, ik navigeer al een tijdje met GPS Nav voor iPhone, doet het prima en ook offline voor een tientje. Daarnaast is deze wel altijd up to date en zie ik regelmatig kaartupdates langskomen. Ook Apple maps doet het naar mijn mening goed, alleen mis ik daar de rijstrook-indicator, flitspalen en maximum snelheid. De Tomtom app die ik ooit voor €90,- had aangeschaft, die overigens echt goed werkte, wordt niet meer ondersteund, en dit is voor mij ook echt wel een teken dat je niet meer zo veel geld moet uitgeven aan kaarten. Het is niet nodig, want met Open Maps (gratis open source up to date kaarten) zou een beetje bedrijf voor nette prijs voor goede kaartvoorziening kunnen zorgen. Er zijn voldoende alternatieven, nadeel is gewoon dat die Garmin/Navigon ook nog andere functies heeft naast het navigeren. Wat als je zo’n apparaat nou zou kunnen rooten/jailbreaken en er wat anders op zou kunnen laten draaien wat betreft navigatie...
Maar wie weet is er een slimmerik die het lukt met de media-functie van de Garmin/Navigon de navigatie van de telefoon op het schermpje weer te geven? Dan ben je met Open Source altijd up to date.